Monday, December 31, 2012

apa salah bulat,..

mid term untuk pelajar diploma UiTM..

seminggu yang sangat berharga buat kami,. dan pada mana2 cuti sekali pun adalah sangat beharga bagi kami,.. masa cuti selalunya di habiskan dengan masa merehatkan diri dan juga menenangkan diri iaitu tidur,..
    dan tidak lupa juga pada yang seronok menghabiskan duit PTPTN dengan alasan,.
"ala.. dah ade kat diakaun lahh...xkan xnak guna kot.." *ehh,..tetttttttttt

dan aku,..
pastinya terlibat sama dalam gejala badun lewat pada waktu cuti,.. *hehe

selepas menghadap buku yang penuh dengan bahasa dan penat mengextract segala2nya,.. aku tertidur,. hari itu...
~ rabu / 26 disember 2012~
kisah tragis si bulat.. a.k.a kucing kesayangan bapak aku

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  .. . . . . . . . . . . . . .

"miau...3"
kedengarannyaring bunyi anak kucing,.. sayup2 dari tepi jalan,..

"bunyi ape tuh bah" .. mak
ayah .. " anak kucing,.." dengan mata melilau ke sekeliling,..

berbekalkan parang kontot,.. ayah mencari kelibat seekor anak kucing,.. dan mak,.. ya mak
dia sudah jumpa.. pendengarannya yang peka sangat membantu,..
*seekor anak kucing.. di dalam tayar kereta ditepi jalan,.. luar dusun .. berdekatan dengan haighway,..

"kesianye... " mak
ayah.. " kita bawak balik je la. "

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


seumur hidup aku,.. belum pernah lagi aku tengok ayah bersungguh2 menjaga seekor kucing,.. temat tidurnya,.. makan minumnye,.. semuanya terjaga.. *ini pelik,.. sumpah aku xtipu

.. tapi kesinan bulat,..
waktu sampai rumah,.. badannya kurus,.. cengkung,.. matanya berair,. hidung dan mulutnya luka,..
sangat takut dengan orang,.. tidak peramah,..habis bekas makanan ditumpahkannya,.. tidurpun xmahu,.. asyik mengiau jee.. *tensen aku sebb kandang dia kat luar bilik aku je,..==''

waktu diberikan makannan,.. dia makan dengan pelahap,..* makan mcm xpernah jumpa makanan,.. dan suka menjilat jari,..*ini bukan tagline kfc sedap sehingga menjilat jari,.. harap maklum..
 mak kata bulat masih menyusu,.. kesian bulat,.. hendak diberikan susu lembu nanti kecacingan,..

. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . .. . . . . . .. .. ..  . . . .. . . .. . . .. .
matanya bewarna hazel,.. cantik dan bulat,.. dari situlah aku petik namanya,..
masuk hari ke-3 bulat dah mula mesra,.. sangat manja,.. suka bermain,.. suka mengexplore rumah,. dan juga,.. suka menumpahkan air dari bekas minumannya,.. *yang ini geram.

apa pun,.. bulat mengingatkan aku kembali kepada momel,.. kucing kesayangan aku,..
..
ini bukan masalah yang sebenarnya,.. 
... masalahnya....

apa sebenarnya salah bulat?..
kenapa dia dibuang,..
untung mak dan ayah jumpa,.. kalau tak
mungkin sudah leper dilanggar lori,..
atau menjadi makannan ular sawa di kebun tu..
sudahlah mukanya luka..
mungkin dicederakan tuannya,.. *bekas tuannya,..
atau kesan digigit kucing lain,.

apa salah bulat,..
kucing yang masih kecik dan menyusu tuh dibuang sendirian,.. *kalau nak buang tuh buang lah dengan mak2 dia sekali,..
sudahlah ditinggalkan kelaparan,.. walawei,.. ringan kot badan dia,.. masuk ladam parit pon boleh dihanyutkan air,.. =.="

aku xrasa pun bulat salah apa2,.. anak kucing yang masih belum tahu cari makan dibuangnya,.. mane pergi sifat kemanusiaan ??.. xkan xboleh nak fikir kot,..
sampai sekarang aku masih xfaham,.. perlu ke untuk menganiaya haiwan.. ada yang bencikan haiwan sampai sanggup untuk mencederakannya,..
tapi kenapa ...
kenapa ya,..??...

2 comments:

krunch2sa said...

manusia yg membuangnya yg bsalah...tiada perikemanusiaan...

syazwani annie said...

sangat,... dan aku sayang kan haiwan,.. :)