Friday, October 25, 2013

JODOH VS CINTA

Assalamualaikun,
Dear blogger,
dengarlah apa yang hamba nk merepek hari ni ya..

cinta,
antara yang datang dari tuhan sekelip mata pada pandangan pertama ataupun dari baik budi bicara dan tutur kata,.

dengan,
cinta datang dari kenen2 manusia yang kononnya menjadi tukang mix and match kan hati macam puzzle..ingat ya,. mengusik dengan mengkenenkan tuh lain,. lain sangat,. jangan sampai tersilap langkah,.

jodoh,
jodoh dari tuhan tu rahsianya,.sama mcm cinta,. kita pohon kita pinta atas kehendakNya baru diterima, mungkin jauh mungkin dekat,mungkin kenal,mungkin tidak,. mungkin syg mungkin benci,. kalau dah jodoh,tak lari gunung dikejar..

berbeza,
jodoh dari manusia,.agensi menawarkan pakej mencari cinta,pasangan sehati sejiwa,sehidup semati,. belahan jiwa katanya boleh dicari melalui buku sakti mentafsir segala mimpi..ada yang guna segala jampi,.segalanya dikatakan pasti,.terjadi,. sudah,. mohon semua kembali pada ilahi

sayangku,
cinta itu suci,.
kadang2 kalau kau kata benci tak mahu macam manapun,kalau itu jodoh kau,.kau kawen jugak dgn dia.. biar kita xkenal dia,.kalau itu yang terbaik buat kita,. reda je,.
bagi yang bercinta,jangan pula menggatal tangan,..kalau nk jugak jumpa mak bapak mintak kawen,.untungkalau kau xdisatekan,.kalau mak bapak faham,kau jugak yang merasa..

aku?
xpernah faham cinta manusia,
cuma aku boleh mnganalisis,. cinta manusia ni banyak ragam,.
sapa banyak makan garam taulah pahit masin rasa cinta.
dan aku mengerti, aku memahami,
lebih baik dicintai, dari mencintai,

mohon ampun dari kalian,
cinta dan jodoh itu rahsia tuhan,
hakikat,
semua orang tahu,
sebab itulah,.
cukup sampai disini,
aku ingin katakan aku tak ada apa2 perasaan untuk mohd,. K,. I.
dia cuma kawan,.
kemaafan untuk mention nama,.
tapi aku dah penat,.
jadi aku beranikan diri,.
maaf,.
aku rela sendiri,.

cintaNya cukup agung padaku dalam hati,.
moga dengan cintaNya aku dapat bertemu cinta sejati,
yang hakiki,
aku menunggu,.
aku ikhlaskan diri,
pedih,.
sakit,.
tapi itu lebih baik untuk aku tahankan,.
daripada pedih ditinggalkan yang tak tertahankan,.

sayangku,
aku cuma manusia biasa,
punya hati perasaan yang sama,
andaikata,

hari ini engkau kawen dengan orang lain,. padahal dulu kau berpegang tgn berjnji setia pada kekasih,..bukankah pasangan kau akan cemburu?.. untungkalau dia faham,. kalau x?..

andaikata kenen2 cinta tuh bukanlah puzzle yang matching??memang muat tapi gambar lain?.. mcm mana?.. tak ke lain jadinya nanti,..

hari ini,engkau mencintai manusia sepenuh hati meski dia bukan yg halal.. dan dia tinggalkan kau mcm tu je ditepi persimpangan?.. hidup gundah mandi xbasah?..jiwa resah melayan rasa..
apa mau buat??..

baru terkial2 mencari tuhan,
minta ampun
tuhan kasihani aku,
minta belas cintai diriku,
apa salahku?..apa dosaku??

itu kau tanya?
memang mohon disatekan orang ini,.
dipanggang pun xmengapa,.
digulai atau direndangkan dalam kawah,.

kau dah pegang tgn itu ini kau kate xdosa?
kau agama apa?
nak kata jahil agama sek. menengah ade je pend.islam.
sudahlah manusia
korang memang alpa.

*
nasihat untuk diri sendiri juga,.
meski aku pernah merasa,.

kita sama2 beringat,.
mati tu bende paling dekat,.
bukan nk menakutkan,
aku sendiri rasa entah cukup entah tidak amalan,
entah ada ke tidak keikhlasan sebesar biji sawi tu dlam diri?
entah diterima atau tidak amalan selama ini,
ya allah,...

(diam)
belum masanya kawan,
jodoh aku belom sampai,
aku tau dia ada,
dan aku percaya tuhan sediakan dia untuk aku bila aku betul2 dah bersedia,
aku xmahu khilaf lagi,
aku xmahu disakiti dan menyakiti lagi,
biar kali ini yang terakhir kali,
kekal sampai jannah,.
dan pada yang asik nk mengkenen2 kan je,.
aku dah sedia soalan,.
untuk bakal yang dikenenkan,.
jangan ingat senang,.
nk tembus hati batu ni,.
sekian,.

aku ingin mencintai allah dan rasulnya sebelum aku mencintai manusia,
kerana aku tahu,. cinta illahi itu cinta sejati kekal sampai bila2,. tuhan indahnya cinta,.

#nota kaki

"sesuatu yang telah ditentukan oleh Allah pasti akan datang,maka janganlah kalian minta untuk disegerakan,..."_An-Nahl:ayt1

:: biarkan hari esok itu dtg dgn sendirinya,janganlah anda menanyakan khabar beritanya,.dan jangn pula anda menunggu wktu itu,. :: _latahzan

seal with a love
~annie~

No comments: